Katero telo ima pri enakem Äelnem preseku in enaki hitrosti dotekajoÄega zraka najmanjĹĄi upor ?
Ravna ploĹĄÄa
Krogla
Profil krila
Katero telo ima najveÄji upor pri enakem Äelnem prerezu ?
Ravna ploĹĄÄa
Krogla
AerodinamiÄno telo
Laminaren tok zraka opiĹĄemo :
zraÄni delci se gibljejo po praktiÄno vzporednih poteh
zraÄni delci se gibljejo po zvrtinÄenih poteh
zraÄni delci se gibljejo v nasprotni smeri od dotekajoÄega zraka
Kako se oblikuje krilo jadralnega padala ?
Je posledica podtlaka nad kupolo
Je posledica nadtlaka pod kupolo
Je posledica nadtlaka v kupoli
V kateri toÄki prijemlje sila teĹže ?
V teĹžiĹĄcu
V zastojni tocki
V srediĹĄcu
Upor deluje v smeri :
vzgona
relativnega zraÄnega toka
sile teĹže
Katera sila deluje v drsnem letu nasproti sile teĹže ?
Upor
Vzgon
Rezultanta aerodinamiÄnih sil
Kaj razumemo kot drsni kot ?
Je kot med tetivo profila in smerjo relativnega zraÄnega toka
Je kot med tetivo profila in horizontalno ravnino oziroma podlago
Je kot med smerjo letenja in horizontalno ravnino
Kako imenujemo silo, ki je posledica sile vzgona in sile upora ?
RAS (rezultanta aerodinamiÄnih sil)
Sila teĹže
TeĹža
Vzgon deluje :
nasproti sile teĹže
nasproti sile upora
pravokotno na silo upora
Pod kakĹĄnim kotom deluje vzgon glede na smer dotekajoÄega zraka ?
180 stopinj
45 stopinj
90 stopinj
Kateri od naĹĄtetih dejavnikov je za velikost vzgona nepomemben ?
Lastna hitrost
Hitrost vetra
Gostota zraka
Kako se porazdeli vzgon po kupoli ?
NajveÄji del ga je na prednji tretjini kupole
NajveÄji del ga je na zadnji tretjini kupole
Enakomerno se porazdeli po kupoli
Pri jadralnem padalu obteka zraÄni tok krilo na zgornji strani :
z veÄjo hitrostjo, posledica je podtlak
z manjĹĄo hitrostjo
enako hitrostjo
Vzgon krila jadralnega padala nastane zaradi :
obtekanja zraka okrog krila
izpodrinjenega zraka
mejne plasti
Katera trditev glede vzgona je pravilna ?
Vzgon nastaja le na zgornji strani krila
Vzgon se enakomerno porazdeli po celem krilu
Vzgon nastaja kot posledica nadtlaka na spodnji strani in podtlaka na zgornji strani krila
Katera razdelitev sil vzgona na ukrivljenem nesimetriÄnem profilu je pravilna ?
1/3 nadtlak na zgornji strani, 2/3 podtlak na spodnji strani
2/3 podtlak na zgornji strani, 1/3 nadtlak na spodnji strani
2/3 nadtlak na zgornji strani, 1/3 podtlak na spodnji strani
Kje na jadralnem padalu prevladuje podtlak ?
Pod krilom
Na zgornji strani krila
V krilu
DebelejĹĄi-viĹĄji profili imajo :
majhen vzgon pri visokih hitrostih
velik vzgon pri nizkih hitrostih
manjĹĄi upor pri trim hitrosti
Kaj doseĹžemo s krajĹĄanjem sprednjih nosilnih vrvic ?
Vpadni kot se zmanjĹĄa, jadralno padalo leti hitreje
Vpadni kot se spremeni, jadralno padalo leti poÄasneje
Pri vzletanju krilo ne bo imelo tendence prehitevanja
Katera trditev je pravilna pri uporabi pospeĹĄevalnika :
poveÄa se hitrost in dolet, zmanjĹĄa se nadtlak v kupoli
lastna hitrost jadralnega padala je veÄja, poveÄa se preÄna stabilnost
poveÄajo se horizontalna hitrost, propadanje in tendenca zapiranja
Kaj velja pri uporabi pospeĹĄevalnika ?
Jadralno padalo leti zaradi veÄje hitrosti bolj stabilno
Jadralno padalo je bolj obÄutljivo za zapiranja
Obstaja veÄja nevarnost prevleÄenega leta
Kaj pomeni, Äe so zadnje vrvice ( D- linija) jadralnega padala skrajĹĄane ?
Nastavljeni vpadni kot krila je poveÄan, spremenjena je oblika profila, obstoja moĹžnost prekinitve vzgona
Jadralno padalo leti hitreje
Dviganje jadralnega padala je laĹžje
Kaj se lahko zgodi, Äe se A in B nosilne vrvice z uporabo podaljĹĄajo ?
Jadralno padalo lahko gre v prevleÄen let in v njem ostane
Uporaba pospeĹĄevalnika ni dovolj uÄinkovita
TeĹžko naredimo full stall
Kam se pomika prijemaliĹĄÄe vzgona, ko poveÄujemo vpadni kot ?
Ostane na istem mestu
Se pomika proti zadnjemu robu profila
Se pomika proti prednjemu robu profila
Pri poÄasnem letenju poveÄujemo vpadni kot, zato :
se upor poveÄuje
upor se ne spreminja
aerodinamiÄne sile se zmanjĹĄajo
Nevarnost prekinitve vzgona je posebno velika pri :
moÄno zavrtem krilu in velikih vpadnih kotih
popuĹĄÄenih krmilnih vrvicah
hitrem letenju
Kaj je nevarno, kadar predolgo moÄno zaviramo :
pri pristajanju jadralno padalo ne bo dovolj zavrto
lahko pride do odtrganja zraÄnega toka (prevleÄen let, full-stall)
v pristanku bomo imeli nizko horizontalno hitrost
Pri popolnem zlomu vzgona :
vzgona ni, horizontalna hitrost je niÄ, tlak v krilu pade
vertikalna hitrost se moÄno poveÄa
a) in b) je pravilno
Kaj lahko poveÄa tendenco jadralnega padala k stabilnemu prevleÄenemu letu ?
VlaĹžno ali mokro krilo
PoveÄana propustnost blaga, podaljĹĄane A in B nosilne vrvice
a) in b) je pravilno
Kaj se lahko zgodi, Äe so krmilne vrvice nastavljene 40 cm prekratko ?
Vzlet ni mogoÄ
Jadralno padalo leti prepoÄasi, vpadni kot je moÄno poveÄan, moĹžnost zloma vzgona
Vzlet je mogoÄ samo na poloĹžnem vzletiĹĄÄu
Kaj je posledica 15 cm predolgo nastavljenih zavor ?
Potrebni so bolj globoki potegi krmilnih vrvic
Hitrost letenja je premajhna
Vzlet ni mogoÄ
Iz polare hitrosti jadralnega padala lahko razberemo :
maksimalni nagib v kroĹženju
horizontalno hitrost in vertikalno hitrost pri razliÄnih vpadnih kotih
dopustno najveÄjo hitrost
V polarnem diagramu je toÄka najmanjĹĄega propadanja (
Priloga ĹĄt. 1
) :
B
A
C
Katera toÄka je toÄka najboljĹĄe finese (
Priloga ĹĄt. 1
)
B
D
C
Kdaj doseĹžemo hitrost najboljĹĄega planiranja pri jadralnih padalih razreda A-B ?
Kadar letimo s 25% uporabo pospeĹĄevalnika
Pri ÂťtrimÂŤ hitrosti jadralnega padala
Äe zaviramo pribliĹžno 50%
ObiÄajno ima jadralno padalo razreda A-B najmanjĹĄe propadanje pri naslednjem naÄinu letenja :
rahlo zavrto
20-40 cm zavrto
nezavrto
Äe leti jadralno padalo z minimalno hitrostjo :
je vzgon veÄji od upora
sta vzgon in upor enaka
je krilo maksimalno dopustno zavrto
Drsno ĹĄtevilo pove :
kako drsi jadralno padalo
kakĹĄno je razmerje med preleteno vodoravno razdaljo in izgubljeno viĹĄino
kakĹĄno je razmerje med Vh in vpadnim kotom
KakĹĄno fineso ima jadralno padalo, ki v mirnem ozraÄju iz 600 m relativne viĹĄine preleti razdaljo 4,2 km ?
6
7
1:4
Jadralno padalo preleti razdaljo 1800 m v brezveterju pri viĹĄinski razliki 300 m. Kako daleÄ preleti isto jadralno padalo pri viĹĄinski razliki 2100 m ?
12,6 km
4,8 km
5,3 km
Äe je lastna hitrost jadralnega padala 34 km/h in piha Äelni veter 17 km/h :
se drsno razmerje podvoji
se drsno razmerje razpolovi
se drsno razmerje zmanjĹĄa za 17 %
Katera hitrost je lastna hitrost letenja ?
Hitrost gibanja glede na okoliĹĄki zrak
Hitrost gibanja glede na tla
Hitrost vetra
Katera hitrost je najvaĹžnejĹĄa za letenje
Potovalna hitrost
Hitrost letenja glede na okoliĹĄki zrak
Hitrost vetra
Äe leti pilot jadralno padalo nezavrto :
je v turbulentnem zraku bolj dovzetno za zapiranja
obstaja nevarnost, da bo pilota prehitelo
Je v turbulentnem zraku manj dovzetno za zapiranja
S kakĹĄno hitrostjo naj teoretiÄno leti pilot v termiÄnem dviganju, da bo dosegel maksimalno dviganje ?
Z minimalno hitrostjo
S hitrostjo najboljĹĄe finese
S hitrostjo minimalnega propadanja
KakĹĄne zavoje naj dela pilot v ĹĄibkih ĹĄirokih termiÄnih dviganjih ?
Z obojestranskim zaviranjem in nagibom s teĹžo popolnoma nazaj
Jadralno padalo vodi v zavoj z manjĹĄo hitrostjo in blagim nagibom telesa
Z moÄnim zaviranjem na notranji strani in brez nagiba s teĹžo
VeÄja krilna obremenitev povzroÄi :
viĹĄji tlak v krilu, veÄjo trim hitrost, veÄje propadanje, poveÄano odzivnost krila
bolj varno izvedbo uĹĄes in manjĹĄi vpadni kot
veÄjo stabilnost in odpornost na zapiranja in manjĹĄo horizontalno hitrost
Kako vpliva poveÄanje krilne obremenitve na hitrost ?
Hitrost se zmanjĹĄa
Hitrost se poveÄa
Ne vpliva
Kako vpliva poveÄanje krilne obremenitve na maksimalno hitrost ?
Hitrost se zmanjĹĄa
Hitrost se poveÄa
Hitrost ostane ista
TeĹžji piloti letijo z enakim jadralnim padalom v primerjavi z laĹžjimi piloti :
enako hitro
pri Äelnem vetru poÄasneje
hitreje
Upor jadralnega padala sestavlja :
upor trenja
tlaÄni (oblikovni) upor in induciran upor
a) in b) je pravilno
Zaradi izenaÄevanja tlaka na koncih krila nastane :
upor trenja
inducirani upor
povrĹĄinski upor
Krila z veÄjo vitkostjo imajo:
manjĹĄi induciran upor
veÄji induciran upor
nimajo veÄ induciranega upora
Nihalna stabilnost pomeni :
stabilnost jadralnega padala po preÄni in vzdolĹžni osi
stabilnost jadralnega padala pri zlomu vzgona
stabilnost jadralnega padala po navpiÄni - vertikalni osi
Pri nenadnih sunkih vetra in pri letu v obmoÄje z moÄnimi termiÄnimi dviganji nastane moment, ki povzroÄi moÄna nihanja okoli :
vzdolĹžne osi jadralnega padala
preÄne osi jadralnega padala
a) in b) je pravilno
Upor telesa se pri naraĹĄÄajoÄi hitrosti letenja pri istem vpadnem kotu poveÄuje :
linearno (premoÄrtno) s hitrostjo
s kvadratom hitrosti
ostaja pribliĹžno enak
Upor, ki ga povzroÄa obtekajoÄi zrak, se glede na poveÄanje povrĹĄine krila pri isti hitrosti poveÄa :
s kvadratom
poloviÄno
linearno (premoÄrtno)
Letenje v zavoju pomeni :
manjĹĄe propadanje
enako propadanje
veÄje propadanje
Katera dodatna sila deluje, za razliko od letenja naravnost, na jadralno padalo pri zavijanju ?
Centrifugalna sila
Zavojni upor
Poteg krmilnih vrvic
Kaj se dogaja s krilno obremenitvijo v zavoju glede na normalen let ?
Obremenitve ostanejo nespremenjene
Obremenitve na krilo se v zavoju zaradi centrifugalne sile vedno poveÄajo, stopnja obremenitve pa je odvisna od nagiba in intenzivnosti zavoja
Obremenitve na krilo se v zavoju poveÄajo samo pri ostrih zavojih
Vzletni prostor moram izbrati tako, da :
je zaĹĄÄiten od vetra
Äe naenkrat zapiha hrbtni veter lahko ĹĄe vzletimo
je dovolj velik in omogoÄa varno prekinitev vzleta
Kdaj se izvaja 5 kontrolnih toÄk ?
Ko je jadralno padalo poloĹženo in vrvice razpletene
Tik pred vzletom, ko je pilot pripravljen na vzlet
Preden si pilot namesti letalni sedeĹž
Moje jadralno padalo ima cca. 40 cm dolgo razpoko v 3. celici. Ali lahko kljub temu poletim ?
Da
Ne
Le pri zadostnem Äelnem vetru
Kako prekinem vzlet ?
Z moÄnim enostranskim potegom krmilne vrvice
Potegnem B linijo na eno strani
Z obojestranskim zaviranjem jadralnega padala
Pri jadranju ob poboÄju ne smem nikoli obraÄati :
proti poboÄju
proti vetru
z vetrom
Kaj stori pilot takoj po pristanku ?
Preveri svojo opremo
ZabeleĹži svoj polet v knjiĹžico letenja
Pobere svoje jadralno padalo in se umakne s pristajalnega prostora
Kako pristajam na poboÄju ?
Vedno proti vetru
PreÄno na poboÄje
Po poboÄju navzdol
MoÄno zategnjena - prekratka prsna vez letalnega sedeĹža :
poveÄa moĹžnost rotacije okrog navpiÄnice
oteĹži krmarjenje s prenosom teĹže
a) in b) je pravilno
V turbulentnih razmerah mora pilot :
pospeĹĄiti hitrost letenja
s krmilnimi vrvicami aktivno spremljati poloĹžaj krila
nekoliko zavreti jadralno padalo in poÄakati, da turbulenca mine
Z izrazom ÂťtwistÂŤ v jadralnem padalstvu oznaÄujemo :
moÄno nihanje okrog vzdolĹžne osi
navitje vrvic
naÄin vzvratnega vzleta s prekriĹžanimi rokami